وجود ۳ پارکینگ عمومی خودرو و وسایل نقلیه در زیر گذر حرم مطهر رضوی یکی از ظرفیت های موثر در کاهش ترافیک و تأمین کننده پارکینگ مورد نیاز زائران حرم مطهر است. با این حال مشکل عمده این پارکینگ ها بدون استفاده ماندن رمپ های ورودی به پارکینگ و خروجی از آن ها از ورودی های زیرگذر حرم مطهر است.به دلیل آن که درهای ورودی این پارکینگ ها در نقاط نامناسب جانمایی شده و طرح اولیه آن اجرا نشده است، در ساعاتی از روز به ویژه در روزهای خاص و ایام زواری شاهد توقف خودروها در چند لاین کنار هم در زیرگذر حرم و ایجاد ترافیک سنگین و کشیده شدن آن به خیابان های مجاور هستیم.ی

ک شهروند مشهدی در گفت و گو با خراسان می گوید: در هسته مرکزی به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی پارکینگ عمومی به تعداد کافی وجود ندارد و ظرفیت پارکینگ های عمومی در زیرگذر و اطراف حرم نیز محدود است. در اغلب اوقات در زیرگذر حرم شاهد ترافیک و معطلی زائر و مجاور هستیم و علت آن هم تکمیل شدن ظرفیت پارکینگ ها و صف طویل خودروهای متقاضی پارکینگ است که در مقابل ورودی های پارکینگ ها تجمع می کنند.وی می افزاید: در طراحی و ساخت این پارکینگ ها درهای ورودی و خروجی از ورودی های زیرگذر پیش بینی شده است ولی معلوم نیست چرا این ورودی ها توسط آستان قدس مسدود شده است و از آن استفاده نمی شود.یک زائر گرگانی نیز درباره این مشکل می گوید: این روزها حجم سفرها به مشهد افزایش یافته است و معمولاً از یکی دو ساعت مانده به اذان، در ورودی های زیر گذر حرم شاهد ترافیک هستیم.یک علت عمده در ایجاد این ترافیک، توقف خودروها برای ورود به پارکینگ زیرگذر است.وی می افزاید: پارکینگ در اطراف حرم مطهر به میزان کافی وجود ندارد و مجبوریم در زمین های رها شده اطراف حرم خودروهای خود را متوقف کنیم و متأسفانه این مکان ها امنیت کافی ندارد.به اعتقاد وی متولیان شهر و آستان قدس باید برای توسعه و بهره برداری بهینه از پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر رضوی اقدام کنند.


مشاور در حال بررسی است
دکتر «سید مهدی امامی میبدی» مدیرعامل سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری مشهد درباره این مشکل به ما می گوید: پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر رضوی متعلق به آستان قدس رضوی است و ما به عنوان متولی ترافیک در مشهد هیچ دخل و تصرفی در آن ها نداریم.وی در عین حال با تأیید مشکلات موجود و ترافیک شدید به دلیل توقف خودروها در مقابل ورودی این پارکینگ ها می افزاید: برای بررسی راه های بهبود بخشیدن به شرایط موجود و ایجاد ورودی و خروجی مناسب در این پارکینگ ها، مشاور انتخاب کرده ایم که در حال مطالعه است و روش های قابل استفاده برای افزایش ظرفیت پارکینگ های اطراف و زیرگذر حرم مطهر نیز بررسی می شود.


ترافیک پارکینگ های زیرگذر حرم معضلی چندین ساله است
وقتی موضوع را با متولیان در پلیس راهور مشهد مطرح می کنیم، آن ها هم از مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر، نبود پارکینگ و مشکلات زیرگذر حرم مطهر رضوی دل پردردی دارند. سرهنگ «بوستانی» سرکلانتر راهنمایی و رانندگی مشهد به ما می گوید: ترافیک در پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر یک مشکل چندین ساله است و کاش کاری کارشناسانه در این زمینه انجام می شد. او می افزاید:باید به جای در نظر گرفتن پارکینگ درمقصد سفر (اطراف حرم) این پارکینگ ها در مبادی و اطراف هسته مرکزی و‌اطراف حرم مطهر طراحی و تعبیه می شد، الان زائر یا مجاور به امید پارک در این پارکینگ ها با تحمل سختی و ترافیک خود را به اطراف حرم و زیرگذر می رساند از این رو در این نقطه شاهد قفل شدن ترافیک هستیم. این کارشناس راهنمایی و رانندگی با اشاره به این که کاربری پارکینگ های فعلی گویا در اصل چیز دیگری بوده است، می افزاید: به نظر می رسد در حال حاضر باید از این فضا فقط در موارد خاص استفاده شود و با انتقال پارکینگ های عمومی به خارج از هسته مرکزی اقدامی زیربنایی برای رفع مشکلات انجام شود.


ورودی-خروجی ها کارایی لازم را ندارد
سرهنگ «بوستانی» درباره رمپ های ورودی به پارکینگ های زیرگذر حرم که بلااستفاده است می گوید: به نظر می رسد ورودی و خروجی های طراحی شده اشکالات فنی دارد و با وجود پی گیری های راهور و سازمان ترافیک از آن ها برای ورود به پارکینگ ها استفاده نمی شود و در حال حاضر پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر با ۲ مشکل اساسی نامناسب بودن ورودی و خروجی ها و ظرفیت پایین مواجه است.

وی می افزاید: درهای ورودی و خروجی فعلی به این پارکینگ ها در رینگ زیرگذر حرم مطهر واقع است که اصلاً کارایی لازم را ندارد و براساس طرحی نادرست ایجاد شده است و اصلاً کانالیزه نمی باشد و ما هم در راستای تعامل با آستان قدس و رفاه زائران اجازه بهره برداری را داده ایم.سرکلانتر راهنمایی و رانندگی مشهد می گوید: توقف ۲یا۳ ردیف خودرو در مقابل ورودی پارکینگ ها و ظرفیت محدود آن ها، سبب ایجاد صف و انتظار رانندگان می شود و ترافیک تا ابتدای ورودی به زیرگذر کشیده می شود و در زیرگذر هم حرکت دورانی خودروها محدود می شود؛ از این رو پلیس راهور ناچار می شود از ابتدای خیابان های منتهی به زیرگذر محدودیت هایی را اعمال کند. سرهنگ بوستانی می افزاید: در برخی روزها برای کاستن از مشکلات با استقرار نیرو،ترافیک را کنترل می کنیم و اخیراً هم طرح جداسازی یک لاین ورود به پارکینگ را از ابتدای ورودی زیرگذر اجرا کرده ایم. با معرفی نماینده تام الاختیار توسط آستان قدس و اعلام نتایج مطالعات مشاور سازمان ترافیک در جلسات کارشناسی این مشکلات را بررسی و با ارائه نظرات کارشناسی آن ها را رفع خواهیم کرد.
ساعت : 5:11 pm | نویسنده : admin | پیچ جاده | مطلب قبلی
Page : 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15